شروعی دوباره


درود


متاسفانه دست اندرکاران نه چندان گرامی فیلترینگ، ساعاتی پیش زحمت کشیدن و بنده رو به دلیلی که خودمم نمیدونم، فیلتر کردن.

یعنی در این مملکت از موسیقی نوشتن هم جرمه؟!!!

در هر صورت مهم نیست، اینو میذاریم به پای شعور خودشون ولی من دوباره شروع کردم و اگه باز هم فیلترم کردن باز هم یه وبلاگ دیگه میزنم و از رو نمیرم شما خودتونو خسته نکنید بیخودی!


اولین پست وبلاگ جدید رو با تاریخچه موسیقی راک شروع میکنیم.





منشأ راک اولیه را باید در سرودهای انجیلی سیاهان، سبک ریتم بلوز و همچنین موسیقی جاز (Jazz) جستجو کرد. در دهه 1950 نوای ساکسوفون و گیتار الکتریک با ضرباهنگ قوی به این موسیقی اضافه شد و سبکی را به وجود آورد که در ابتدا راک اند رول  و سپس به اختصار راک نام گرفت.

این موسیقی در ظرف نوزده سال چنان محبوبیتی کسب کرد که در سال 1969 در همایشی سه روزه به نام «ووداستاک» توانست بیش از سیصد هزار بیننده را در فضای باز به خود جلب کند. در اواخر دهه 1970 کم کم راک جای خود را به «هوی متال» داد و بعد هم در دهه 1990 موسیقی «رپ» باب میل جوانان غربی قرار گرفت.

در موسیقی راک از همان ابتدا ما با دو مسئله‌ی اصلی روبرو هستیم، یکی فرم این موسیقی از لحاظ علمی و اصول هارمونی و دوم ترانه و مضمون اشعاری که این موسیقی را همراهی می‌کند.

ترانه در موسیقی  راک می‌تواند به‌مراتب پراهمیت‌تر از فرم موسیقی از لحاظ ساختار هارمونیک باشد.
چرا که موسیقی  راک خود زائیده‌ی شرایط اجتماعی خاص در دهه‌های 1950 تا 1990 است و نمود اولیه‌ی این شرایط در ترانه‌های این چند دهه متجلی شده. آوازهای  راک  که اغلب سراینده و خواننده‌ی آن یکی است، در حقیقت بازتاب شیوه‌ی زندگی آمریکائی، مانند بی بند و باری فزاینده‌ی جنسی بود.

 شعر این آوازها بیش از آنکه همانند آوازهای دهه 1930 و 1940 عاشقانه و احساساتی باشد، گرایش به بیان صریح و بی‌پرده‌ی مضامین جنسی داشت. اجراکنندگان راک در دهه 1960 اغلب به مخالفت و تمسخر جنگ فرسایشی ویتنام می‌پرداختند.

آوازخوانان علاوه بر این در آوازهاشان به بیان تجربه‌های حاصل از استفاده مواد مخدر و تقلا برای کسب حقوق اجتماعی و همچنین مبارزه با تبعیض نژادی مبادرت می‌ورزیدند.
آوازخوان و ترانه‌سرای مشهور «باب دیلن» بخش عمده‌ی شهرتش را مرهون خواندن ترانه‌ایست به نام «Blowin in the wind»، مضمون این ترانه اعتراض به تبعیض نژادی است.

به طور کلی مهم‌ترین مسئله در موسیقی راک لحن اعتراض‌آمیز و تهاجمی و همچنین خشونتی است که در ترانه‌های آن نهفته. این نارضایتی از شرایط موجود است که اعتراض و خشونت را سبب شده و سپس در ریتم‌های درام (drum) که مارش‌های نظامی را تداعی می‌کند متجلی می‌شود. همچنین روح همین اعتراض است که در لگام افسار گسیخته‌ی گیتار الکتریک حلول کرده.                                      
می‌بینیم که نقش اصلی در موسیقی راک را ترانه بر عهده دارد و در حقیقت روح ترانه است که در فرم و ساختار هارمونیک این موسیقی جریان پیدا می‌کند.

حال اگر شعر و آواز را هم از این موسیقی برداریم و به موسیقی بدون کلام بیندیشیم باز هم اعتراض و خلق و خوی تهاجمی در ملودی‌های گیتار و ریتم‌های درام باقی می‌ماند. می‌توان پا را فراتر گذاشت و به جوهره‌ی راک  حتی به دور از موسیقی اندیشید. راک یعنی انزجار از سقوط انسان و درحقیقت همین انزجار است که اعتراض را به همراه دارد. حال، ساز و آواز و ترانه تنها وسیله‌ایست برای فریاد. فریادی که بسترش گاه حنجره است و گاه سیم‌های گیتار.

از طرف دیگر با نگاهی به تاریخ موسیقی راک در می‌یابیم که رادیو و تلویزیون و سینما به عنوان بستری بسیار مناسب در رشد و حرکت این سبک از موسیقی نقشی بسیار مهم و اساسی را ایفا کرده‌اند. برای مثال قطعه‌ی معروف «Rock around the clock» ساخته «بیل هالی» که از اولین آثار راک به شمار می‌رود بخش عمده‌ی موفقیتش را مدیون فیلمی است به نام «جنگل تخته سیاه» که در سال 1955 به نمایش درآمد. و یا می‌توان به شبکه تلویزیونی MTV اشاره کرد که در دهه 1980 بازار راک را تسخیر کرده بود.

در سال 1955، باب دیلن چهارده ساله با شنیدن موسیقی «Rock around the clock» فریاد زد «هی! این موسیقی ماست، برای ما ساختنش!» به راستی چه تفاوتی در این اثر وجود داشته که نه تنها باب دیلن بلکه میلیون‌ها جوان دیگر نیز هم‌صدا با او چنین فریاد زده بودند؟ این روح آزادی‌خواهانه، خشونت و اعتراض نهفته در این موسیقی بوده که باب میل جوانان قرار گرفته بود. جوانانی که در زیر آتش توپخانه‌های جنگ جهانی دوم متولد شده بودند و فاجعه‌ی مرگ‌بار و تلخ ویتنام را در پیش رو داشتند.


برگرفته از وبلاگ ایران فرهنگ

نظرات 16 + ارسال نظر
مریم جمعه 20 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:13 ب.ظ http://http://pichesh.blogfa.com/

متاسفانه این دوستان علاقه ی چندانی به امواتشون ندارن
ومانند گرگ های گرسنه به دنبال طعمه هایی هستند تا
آتششون خاموش شه
بگذریم
به امید موفقیت مجددت

ممنون

دریا (هاله) جمعه 20 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:20 ب.ظ

فرزانه جون راستش من الان تازه فهمیدم که قسمت نظراتت قفل نیس!آخه میشه قسمت نظراتو قفل کرد!مطلب قشنگی نوشته بودی!به وبلاگ نویسی ادامه بده!! :* :*

بله میشه قفل کرد ولی من قفل نمیکنم.
ممنون،بله ادامه میدم.

مهران شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:43 ق.ظ http://Metalmind3.Blogfa.Com

واقعاً جالبه که همزمان با هم فیلتر شدیم!

این نشون دهنده اینه که داریم راه رو درست میریم!

بله جالبه ولی فقط ما دوتا نبودیم!دیشب دیدم یکی دوتا دیگه از دوستان هم فیلتر شدن!

lp.shidi شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:32 ق.ظ http://shidiart.mihanblog.com/

سلام
واقعا متاسفام که اون وبت فیلتر شد .....
خداییش آدم نمی دونه که باید چی بگه .....
ولی ...
تــــــــــــــــــبــــــــــــــــریـــــــــــــــک برای وب جدیدت ....
موفق باشی آبجی ....

ممنون خواهر!

parazit شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:42 ق.ظ http://brice.parsiblog.com

میدونم چی میکشی! من تو وبم فقط چندتا عکس فیلتر شدن داغونم کرده حال آپ کردن ندارم!!

ایندفعه لینکت میکنم که آدرس ئبت یادم نره. شمام اگه اومدین وبم،قدمتون رو جفت چشمام.
منتظرم..

کی وب زدی؟!!
چه خوب!بله حتما میایم.لینکتون هم میکنیم.

میکی شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:50 ب.ظ http://animalsattorney.blogfa.com/

سلام دوست خوبم. در این مملکت مردن هم جرمه چه برسه به ....
منم چند وقت پیش سر یه پستی که نوشته بودم با یکی از دار و دسته .... که چی چون ضد .... ای بابا هه

ای بابا ای بابا!

FATEMEH شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:24 ب.ظ http://lp-bsb.blogfa.com

سلام ... درستش کردم لینکشو ...
امیدوارم این وبت مثه قبلی توپ باشه ...
موفق باشی عزیزم خودتم ناراحت نکن ...

ممنون
تمام تلاشمو میکنم که مطالب خوبی ارائه کنم.

کامیاب شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 07:42 ب.ظ

تقصیر نخاله هایی ـه که گزارش میدن (:|

غلط کردن!این همه واسه وبلاگمون زحمت کشیدیم!

aseman شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:47 ب.ظ

قبلنم گفتم، اینا تا اسم راک و متال به گوششون میخوره به جا اینکه یه ذره فکر کنن و از مخشون کار بکشن درجا فیلتر می کنن:-؟ این نشون دهنده عقل بیش از حد جامعه ماست:|

اره دیگه بهشون فشار اومده از بس فکر کردن

burzzum شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:56 ب.ظ http://www.metallatem.mihanblog.com

سلام دیشب چند روز پیش که تو وبلاگ مسعود بودم اومدم به وبلاگت یه سر بزنم دیدم که فیلتر شده
خوشحالم دوباره شروع کردی
منم یه مرتبه به سرم زد و یه وبلاگ بالا اورمدم البته فکر نکنم زیاد دوام بیاره و خیلی زود فیلترش کنن
امروز هم بلاگ مسعود کلا تعطیل کردن
اگه تمایل داشته باشی
اسم وبلاگمو به اسم depressive-suicide لینک کن من هم شما را به هر اسمی که خواستید لینک می کنم
منتظر خبرتون هستم.

سلام
بله دیدم برای مسعود رو هم فیلتر کردن
عجیبه!اخه یهو همه رو فیلتر کردن!چندتا از دوستان من دیشب همگی با هم فیلتر شدن!

ایران دوست یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:59 ق.ظ http://animals-lover.ir/

درود

آغاز دوباره را شادباش میگویم فرزانه جان.

این هم یکی دیگر از عجایب دنیاست که فقط در ایران ما دیده میشود!!!

هنر و هنرمند هم سانسور میشوند!!!!

نشانی تارنمایتان را ویرایش کردم، با آرزوی پیروزی برای شما دوست خوبم.

خیلی ممنونم دوست من.

burzzum یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:04 ق.ظ http://metallatem.mihanblog.com

سلام فرزانه خانم
ممنون بابت لینک
منم شما رو با اسم وبلاگتون لینک کردم.

خواهش میکنم
ممنون

masoudmanson یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:58 ق.ظ http://depressive-doom1.mihanblog.com

سلام
تبریک میگم
کاره خوبی کردی که دوباره راش انداختی
منم دوباره وبلاگمو بر پا کردم
این جور موقع ها یه بک آپ بگیر از مطالبت بعد تو وبلاگ جدید Restore کنش
من این کارو کردم
فقط همه ی نظر هایی که تا الان داده بودن بچه ها رفت
خیلی هم دوس داشتم نظرارو :(
نامردن دیگه
اگه خواستی منو لینک کن
منم تو رو با اسم وبلاگ لینک می کنم
مرسی

سلام
خوشحالم که دوباره شروع کردین.
دقیقا منم نظرات رو خیلی دوست داشتم!
بله حتما لینک خواهید شد.

مهران سه‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:23 ب.ظ http://Www.Metalmind4.Blogfa.Com

باز هم باره فیلتر شدم

ای بابااااااااااااااااا!!!!!
از راه نرسیده؟!!!!

burzzum پنج‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:39 ب.ظ

سلام
خبری ازتون نیست فرزانه خانم
تا حالا چند بار سر زدم ولی هیچ پستی قرار ندادی
به هر حال ما به همه دوستان سر میزنیم.

سلام
معذرت میخوام،چند بار خواستم پست بزارم ولی وقت نکردم.
ممنون که سر میزنید.سعی میکنم در اولین فرصت وبلاگو به روز کنم.

parazit جمعه 27 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 07:00 ق.ظ

پس آپ جدید کو!!

فرزانه خانوم یه خواهش. از گروه اوهام هم آپ کن لطفا. هم خودت آشنا میشی ( اگه نمیشناسیش ) هم بقیه میشناسنش.

وب گروه اوهام. o-hum.com

واقعا دارم میسوزم از این بابت که مجوز نتونست بگیره و حالا با یه شرکت کانادایی قرارداد بسته.
کار جالب این گروه اینکه شعرهای حافظ به سبک راک تونسته در بیاره..

پشیمون نمیشی.
بازم ممنون...

میشناسمشون :)
حتی کنسرتشون هم رفتم!
بله،چشم.سعی میکنیم در اینده از این گروه هم مطلب بذارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد